Használd tudatosan digitális eszközeidet!

Bővebben

A digitális eszközök és alkalmazások alapvető emberi szükségleteket céloznak, ezért könnyen függőséget okozhatnak.

  • az agyunk intenzíven reagál az új információkra
  • el akarjuk kerülni a szorongást
  • nem akarunk kimaradni vonzónak tűnő társas élményekből
  • arra vágyunk, hogy mások elfogadjanak és elismerjenek
  • félünk a magánytól

Folyamatos jelenlét

Átlagosan napi 4 órát töltünk telefonhasználattal. Ez heti 28 órát és évi 56 napot jelent. Okosan használva a digitalis eszközök a tanulás, kreativitás, szórakozás és kapcsolódás hasznos eszközei lehetnek.

A nem tudatos használat veszélyei

Addiktív hatásuk miatt fizikai problémák jelenhetnek meg, csökkenhet az elmélyült, fókuszált figyelemre való képességünk, társas kapcsolatainkban pedig csökkenhet a másikra irányuló figyelem.

  • #smsnyak
  • #huvelykujjszindróma

Digitális well-being

Ha felismerjük, hogy hogyan hatnak rank a képernyők, akkor a tudatos döntéseink segíthetnek a digitális jóllét elérésében: ez azt jelenti, hogy úgy tudjuk kihasználni az eszközök adta lehetőségeket, hogy közben elkerüljük a használat veszélyeit.

  • #nomofóbia

Lehetséges következmények:

Az offline tevékenységek háttérbe szorulnak.
Csökken az alvásidő, az alvásmintázat
felborul.
Társas kapcsolatokban csökkenhet a
figyelem.
A rövidtávú memória kapacitása és más
kognitív funkciók gyengülhetnek.
Negatív hatással lehet a gyerekek és
fiatalok agyfejlődésére.

Cél a tudatos használat!

Mivel életünk szinte elképzelhetetlen digitális okoseszközök nélkül, a cél nem az, hogy megszabaduljunk tőlük, hanem az, hogy megtanuljuk őket tudatosan használni.

Tippek és trükkök:

Iratkozz le a nemkívánatos emailekről, válaszolj időközönként egyszerre emailjeidre, rendszerezd emailjeidet fontosság szerint.

Rendszerezd vagy töröld alkalmazásaidat, kapcsold ki az értesítéseket, vagy válts szürkeárnyalatos kijelzőmódra.

Töltsd hálószobán kívül telefonod, alakíts ki reggeli és esti rutint telefonhasználat nélkül, ne tartsd szem előtt egész nap a telefonod.

Tanulj meg pihenni és összpontosítani, gyakorold a mindfulness-t, ami segíthet figyelmedet célzottan a jelen pillanatra és annak történéseire irányítani.

Ébredéskor ne a telefonod „ellenőrzésével” kezd a napot! Ráérsz vele később is.

Esténként, lefekvés előtt próbálj meg minél hosszabb telefon-mentes időszakot tartani.

Döntsd el, hogy milyen tevékenységeket, időszakokat, helyszíneket szeretnél telefon-mentesen tartani az életedben.

Ne vidd be a hálószobába a telefonod. Töltsd a hálószobán kívül és szerezz be egy ébresztőórát!

Amikor nem muszáj, ne legyen szem előtt a telefonod!

Nézd át a telefonod alkalmazásait. Töröld azokat, melyeket időrablónak találsz.

A közösségi felületekre és híroldalakra böngészőből lépj be, ne az adott applikáción keresztül – így tudatosabbá válik a használatuk.

Gondold végig, hogy milyen értesítéseket kapsz. Kapcsold ki azokat, melyek nem feltétlenül szükségesek!

Állítsd át a telefonod képernyőjét szürkeárnyalatos megjelenésre – ez drasztikusan csökkenti a vonzerejét.

Kezdj el használni valamilyen használatkövető alkalmazást (pl. Offtime, Moment, Forest)

Előre eltervezetten Iktass be az életedbe telefonmentes napkat, kísérletezz a digitalis detoxikálással.

Szülőként forduljunk empatikusan a gyerek telefonhasználata felé. Próbáljuk mentorálni a tudatos telefonhasználattal kapcsolatban.

Gyakorold a “semmittevést”. Ha épp nincs semmi tennivalód és nincs semmi, ami lekötné a figyelmed, akkor élvezd a semmittevést.

Szülőként tisztázzuk a telefonhasználat otthoni szabályait és kereteit.

Élvezzük a digitalis eszközök nyújtotta lehetőségeket a tanulásra, kreativitásra, szórakozásra, kapcsolódásra.

Szolgáltatások:

  • Egyének számára

    Ha azt érzi, hogy a telefonhasználat nehézséget, feszültséget, vagy más problémát okoz az életében.

    Érdeklődés

    Kérdések, problémák, amelyekben segítséget kérhet:

    • Azt érzem, hogy túl sokat használom az okostelefonom.
    • Azt érzem, hogy a digitális, online tevékenységeim miatt eltávolodtam az offline életemtől.
    • Azt érzem, hogy a hangulatom túlságosan függ az online élményeimtől, az ott kapott visszajelzésektől.
    • Hogyan tudok kiegyensúlyozott viszonyt kialakítani a digitális eszközeimmel?

    A segítségnyújtás lépései:

    Állapotfelmérés, tanácsadás, konzultáció

    Érdeklődés
  • Iskolák számára

    Ha azt érzik, hogy az iskolai/osztályközösségben feszültséget okoz a digitális eszközök használata.

    Érdeklődés

    Kérdések, problémák, amelyekben segítséget kérhet:

    • Hogyan segíthetünk a diákoknak a megfelelő telefonhasználati szokások kialakításában?
    • Tanulás-tanítás és a digitális eszközök
    • A digitális zaklatás kezelése

    A segítségnyújtás lépései:

    Előadás, workshop, oktatási anyagok összeállítása

    Érdeklődés
  • Cégek számára

    Ha a digitális megoldásokat a lehető leghatékonyabban szeretné felhasználni és szem előtt tartja a munkavállalók "digitális jóllétét".

    Érdeklődés

    Kérdések, problémák, amelyekben segítséget kérhet:

    • Hogyan befolyásolja a digitális eszközök jelenléte és a folyamatos elérhetőség a munkahelyi teljesítményt?
    • Mi a leghasznosabb e-mailkezelési protokoll?

    A segítségnyújtás lépései:

    Előadás, workshop

    Érdeklődés

Kapcsolat:

Dr. Szondy Máté

Klinikai szakpszichológus, családterapeuta, mindfulness oktató

Magánrendelésben dolgozik, előad, ír, tréninget tart. Munkájában elsősorban tudatos jelenlét és elfogadás alapú módszereket alkalmaz. Digitális eszközeit megpróbálja minél tudatosabban használni.